• Polski
  • English
  • Русский

Edukacja archiwalna w zakresie zbrodni niemieckich w powiecie radzyńskim w latach 1939-1944. Potencjał źródłowy i kierunki działań


Archival education on German crimes in the Radzyń district in the years 1939-1944. Source potential and directions of activities

SUMMARY

This article combines issues related to archival education with a reconstruction of the realities of the Ger-man occupation in the Radzyń County between 1939 and 1944, which served as a basis for developing examples of educational activity scenarios. The paper discusses the educational functions of archives (informational, didactic, and social) and illustrates their implementation using the example of the activities of the State Archives in Lublin, Radzyń Podlaski Branch. Suggested lesson plans include a film about a Gestapo prison, a bicycle route along the „trail of remembrance,” an exhibition about camp prisoners, a tour of archival holdings, and a lecture on the Holocaust.

Key words: archive, archival education, German occupation, Radzyń Podlaski, German crimes.


STRESZCZENIE

Artykuł jest połączeniem zagadnień związanych z edukacją archiwalną z rekonstrukcją realiów okupacji niemieckiej w powiecie radzyńskim w latach 1939-1944, która posłużyła jako podstawa do budowy przy-kładów scenariuszy działań edukacyjnych. Praca omawia funkcje edukacyjne archiwów (informacyjną, dydaktyczną, społeczną) i ukazuje ich realizację na przykładzie działań Archiwum Państwowego w Lublinie Oddział w Radzyniu Podlaskim. Zaproponowane scenariusze lekcji edukacyjnych to m.in.: film o areszcie Gestapo, trasa rowerowa „szlakiem upamiętnień”, wystawa o więźniach obozów, wycieczka po zasobie archiwalnym czy prelekcja prelekcję o Holocauście.

Słowa kluczowe: archiwum, edukacja archiwalna, okupacja niemiecka, Radzyń Podlaski, zbrodnie niemieckie.